Στο βασίλειο του Internet πώς μπορεί να περιχαρακωθούν τα πνευματικά δικαιώματα και πώς να αποτραπεί η λογοκλοπή;
Νομίζαμε ότι ο θρίαμβος του «είσαι ό,τι δηλώσεις» αποτελεί ελληνική ιδιαιτερότητα και πιστεύαμε ότι η προκύπτουσα αναξιοκρατία αποτελεί το μείζον εμπόδιο στην ανάκαμψή μας, μαζί με την αποφυάδα της - την ανηθικότητα. Μια όμως ανασκόπηση της πρόσφατης ιστορίας του «σκονακίου της εξουσίας» καλεί σε αναθεώρηση της εκτίμησής μας.
Η αντιγραφή, παθογένεια του συστήματος
Ολοι οι καλοί μαθητές γνωρίζουν ότι μεγάλο ποσοστό συμμαθητών τους αντιγράφει. Πόσοι είναι αυτοί; Οι Αμερικανοί, που προσπάθησαν να το μετρήσουν στη χώρα τους, βρήκαν το 1969 ότι ποσοστό 58,3% των μαθητών λυκείου άφηναν κάποιον συμμαθητή να τους αντιγράφει και, το 1989, το ποσοστό αυτό είχε ανέβει στο 97,5%. Δηλαδή… σχεδόν όλοι πλέον αντιγράφουν από όλους!
Το ίδιο περίπου συμβαίνει και στους φοιτητές: Εθνικής εμβέλειας έρευνα στις ΗΠΑ, από το Education Week, κατέγραψε το 74% των φοιτητών να ομολογεί πως αντέγραψε στην προηγούμενη χρονιά, το 54% ότι έκαναν λογοκλοπή μέσω Διαδικτύου και το 47% να πιστεύει ότι οι καθηγητές τους προτιμούν σε κάποιες περιπτώσεις να «κάνουν τα στραβά μάτια». Επίσης, σύμφωνα με σφυγμομέτρηση του US News and World Reports, το 90% των φοιτητών πιστεύει ότι οι αντιγραφείς ή δεν πιάνονται ποτέ ή δεν τιμωρούνται ποτέ όσο τους αξίζει. Την άποψη αυτή δικαιώνει σε μεγάλο βαθμό η έρευνα «Faculty Responses to Academic Dishonesty» (Αποκρίσεις των ΑΕΙ στην ακαδημαϊκή ατιμία) του Αμερικανού Donald L. McCabe: Βρήκε ότι «το 55% των καθηγητών θα ήταν απρόθυμο να καταβάλει την όποια ουσιαστική προσπάθεια τεκμηρίωσης υπόπτων περιστατικών φοιτητικής απάτης».
Το γιατί η απατεωνιά αυτή αφήνεται να μετατραπεί σε status quo των επιτηδείων είναι κάτι που αξίζει κοινωνιολογικής ανάλυσης. Είναι άραγε το αίσθημα ενοχής των δασκάλων για την απόδοση της διδασκαλίας τους ή μήπως μια εκδήλωση της παραίτησής τους απέναντι στο γενικευμένο πνεύμα κοινωνικής ανοχής προς τους «καταφερτζήδες»;
Πηγή:www.tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου